Planowanie i projektowanie strony www

0
1614
Planowanie i projektowanie strony www

Spoglądając na gotową stronę internetową, można być onieśmielonym ogromem i skomplikowaniem założenia. Projekt graficzny i funkcjonalności serwisu wymagają wiedzy i doświadczenia. Jednak na początek trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytań i to jest zadanie dla właściciela strony.

1. Pierwsze kroki i decyzje

Projektowanie stron internetowych to zadanie pasjonujące i arcyciekawe. Zaczyna się je od określenia przeznaczenia serwisu. W nomenklaturze projektowej używa się co najmniej trzech określeń na klasę strony internetowej. Różnią się one między sobą przeznaczeniem.

− strona klasyczna − najczęściej dotychczas stosowany rodzaj strony; jest to uniwersalne założenie, zawierające wszystkie funkcjonalne części składowe.

− landing page − to zaprojektowana strona internetowa służąca do pierwszego kontaktu z klientem; odwiedzający trafia na nią zwykle w wyniku działań marketingowych firmy.

− one page − jest to strona zawierająca pełną informację potrzebną do podjęcia decyzji przez użytkownika; prezentowana jest jako jedna odsłona, to znaczy, żeby ją obejrzeć całą, trzeba używać scroll’a; dla łatwiejszej komunikacji stosuje się miejscowo linkowanie jako interaktywne przyciski przenoszące użytkownika w wybrane fragmenty odsłony bez konieczności przewijania suwaka rolką.

2. Segment docelowy, czyli odbiorca

Wyznaczony cel dla biznesu, którego pośrednikiem jest strona internetowa, musi być zbieżny z potrzebami jakiejś grupy ludzi. Trzeba poznać tę grupę i dowiedzieć się o niej jak najwięcej.Projektowanie stron internetowych bez określenia segmentu odbiorców mija się z celem. W żargonie projektantów określanie grupy docelowej nazywa się tworzeniem person. Persona to hipotetyczny i idealny klient, którego potrzeby może zaspokoić informacja zawarta w serwisie. Projektanci stron internetowych poświęcają tej części planowania sporo czasu i wnikliwej uwagi.

3. Co dalej z projektem?

Podczas rzeczywistego projektowania potrzebna jest inspiracja. Kiedy brak pomysłu, warto poszukać natchnienia i obejrzeć, jak to robią najlepsi.

Zabierając się za projekt graficzny, przyda się kartka i ołówek, by unaocznić sobie natychmiast efekty.

W miarę postępowania prac nad projektem serwis rozrasta się o kolejne podstrony.

Ostatnim elementem produkcji strony www, która już nie należy do projektanta, jest pozycjonowanie.

Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną Iguana Studio

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here